Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Dacă într-un articol anterior am vorbit despre gestionarea riscurilor în afaceri, în acest material vom puncta câteva idei despre cum poate fi ajutată o afacere să supraviețuiască unor condiții socio-economice potrivnice. Incertitudinile și riscurile din timpul unei situații de urgență fac ca veniturile încasate să devină inferioare cheltuielilor, companiile având dificultăți în respectarea termenelor de plată către creditori.
În context dificil al pandemiei de coronavirus din România, există firme care nu se pot restructura, ceea ce conduce către o incapacitate de plată în raport cu obligațiile scadente și declanșarea insolvenței. Legiuitorul a publicat deja o serie de măsuri în vederea sprijinirii IMM-urilor, prezentate în celelalte articole publicate pe site-ul nostru, dar acum vom puncta felul în care unele firme pot reuși să supraviețuiască, chiar să fructifice anumite oportunități ale situației de urgență și să se dezvolte pe termen lung. Dar, pentru aceasta, firmele vor respecta măcar o parte din măsurile de supraviețuire de mai jos:
1. utilizarea rezervelor din trezorerie
2. extinderea termenelor de plată către furnizori
3. vânzarea din stocurile existente
4. reducerea perioadei de încasare a creanțelor
5. atragerea unei finanțări suplimentare
6. valorificarea activelor
7. capitalizarea companiei
Ceea ce devine clar tuturor antreprenorilor și companiilor mari este că o afacere trebuie gândită și pregătită inclusiv pentru a face față unor astfel de situații de criză, pentru că astfel de situații se vor manifesta, sub o formă sau alta, și de acum înainte.
Preocuparea la nivel antreprenorial trebuie să vizeze nu doar rezolvarea problemelor imediate, pe termen scurt, dar și preconizarea unor scenarii nefavorabile ulterioare, precum replicile unui cutremur.
În sensul celor de mai sus, o serie de specialiști în strategie antreprenorială au identificat șapte direcții de acțiune, și anume:
1. comunicați clar și frecvent
2. înființați o echipă de gestionare a crizelor
3. înțelegeți și răspundeți la noile cerințe ale clienților, prezervați lanțurile de aprovizionare
4. evaluați riscul de exploatare, implicațiile asupra fluxului de numerar și a performanței afacerii
5. fiți parte din soluție
6. utilizați principiile de rezistență
7. pregătiți-vă acum pentru următoarea criză.
Această perioadă pe aduce și un plus în unele domenii, de exemplu pentru cei care activează în comerțul online sau în educația online. De asemenea, contextul va induce modificări în modul în care companiile își configurează lanțul de aprovizionare. Vânzările produselor locale vor cunoaște o evoluție pozitivă, deoarece acestea vor substitui importurile ce ar putea fi afectate de scurt-circuite în aprovizionare. Este și momentul în care ar trebui ca firmele se adapteze la un mod de lucru flexibil, atât din punct de vedere al programului cât și din punct de vedere al locației, pentru a capacita cât mai eficient resursa umană de care dispun.
Fiind forțate să testeze mai multe moduri de lucru în această perioadă, firmele au fost puse în fața unei provocări complexe de adaptare simultană atât la nevoile pieței, cât și la nevoile propriilor angajați.
Ne dorim cu toții să avem puterea de a răzbate în perioada ce urmează și să existe capacitatea de adaptare a afacerilor la noile condiții, respectiv program flexibil de lucru pentru salariați, digitalizare și transferul afacerii în mediul online, acolo unde este posibil.