Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Adina Sardare
În articolele anterioare, vă informam cu privire la apariția unui document/instrument dedicat utilizării de către IMM-urile afectate de criză, și anume Certificatul de Situație de Urgență.
Aplicabilitatea documentului emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri se situează la nivelul întreprinderilor mici și mijlocii care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, în scopul amânării la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare. De asemenea, prin derogare de la alte dispoziții legale, și în alte contracte aflate în derulare, poate fi invocată forța majoră după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.
Astfel, Ordinul nr. 791/2020 emis de ministrul Economiei, privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2, publicat în Monitorul Oficial în data de 25 martie 2020, este stabilită metodologia de solicitare și eliberare a Certificatelor de Situație de Urgență.
Vor exista doua forme ale certificatului:
a) Tip 1 (albastru), eliberat solicitanților care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;
b) Tip 2 (galben), eliberat solicitanților care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere emisă din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
Atenție: o firmă poate solicita un singur tip de certificat, nu pe ambele.
Procedura solicitării și eliberării certificatului de situație de urgență se derulează exclusiv online, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro (a cărei operaționalizare va fi asigurată de Ministerul Economiei în termen de 5 zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial). Actul normativ mai prevede și că certificatele emise vor fi valabile fără semnătura și ștampila Ministerului, iar verificarea certificatelor se poate efectua pe platforma menționată după serie și număr.
Informații și documente ce vor fi încărcate pe platforma online:
– datele de identificare;
– declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat.
Documentele ce vor fi încărcate vor trebui să fie semnate electronic de către reprezentantul legal al firmei. În eventualitatea în care acesta nu și-a procurat încă o semnătură electronică, reprezentantul legal va semna olograf documentul pe hârtie, iar varianta scanată a documentului va putea fi semnată de un împuternicit al acestuia care deține semnătură electronică.
Atenție: potrivit actului normativ indicat, în cadrul acțiunilor de inspecție și control desfășurate de către organele abilitate, acestea verifică inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declarației pe propria răspundere de către solicitanți. În ipoteza identificării vreunor suspiciuni rezonabile privind obținerea CSU cu nerespectarea dispozițiilor legale incidente ori prin neatestarea situației reale de drept și/sau de fapt a solicitantului, se sesizează organele abilitate în vederea stabilirii măsurilor, potrivit competențelor.
Modelele de certificat și declarație pe proprie răspundere sunt publicate în anexa actului normativ și pot fi consultate aici.
Remarcă finală: așa cum am precizat și într-un articol anterior, prin comparație cu Avizul de forță majoră, Certificatul de situație de urgență este eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri doar pe perioada existenței stării de urgență în România.