

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Într-o economie globalizată, a arunca o privire dincolo de mediul intern (local, național) în căutare de noi piețe de desfacere sau de noi furnizori, parteneri etc. tinde să nu mai reprezinte doar o eventualitate, ci o necesitate. Desigur, la pachet cu riscurile aferente unui climat nou, unei culturi a afacerii și a consumatorilor total diferită. Dar unde, în afaceri, nu există risc?
Odată identificată ideea de afacere și operaționalizată firma, începe și cursa spre câștigarea de clienți și ocuparea unui loc cât mai bun pe piață, o cursă care va avea o durată echivalentă cu cea a business-ului propriu-zis.
Una dintre modalitățile de promovare externă, pe care v-o semnalăm prin acest articol, o reprezintă Programul de susținere a internaționalizării operatorilor economici români, cu finanțare de la bugetul de stat, pentru perioada 2017-2020, derulat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Obiectivul Programului constă în stimularea mediului de afaceri prin crearea unor noi instrumente de promovare individuală a operatorilor români care să faciliteze accesul acestora pe piețele externe și dezvoltarea de parteneriate în vederea internaționalizării.
Este vorba, practic, de o schemă de ajutor de minimis pentru susținerea accesului pe piețe externe a operatorilor economici români prin acordarea de alocații financiare nerambursabile de tip sprijin forfetar în vederea internaționalizării acestora, prin participare la târguri internaționale și misiuni economice externe.
Pot beneficia de prevederile Programului operatorii care îndeplinesc cumulativ, la data completării cererii, următoarele criterii de eligibilitate:
– sunt înregistrați conform legii și își desfășoară activitatea în România;
– nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 și 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost;
– respectă principiul inadmisibilității dublei finanțări: nu este posibilă sub nicio formă dubla finanțare a acelorași activități (total sau parțial) indiferent de buget;
– nu se află în procedura de executare silită, închidere operațională, dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvență colectivă, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității și nu îndeplinesc criteriile prevăzute de lege pentru a fi supuși unei proceduri de insolvență colectivă la cererea creditorilor lor;
– nu sunt subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană /alt furnizor de ajutor de stat /Consiliul Concurenței de recuperare a unui ajutor de stat /de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente.
Nu beneficiază de prevederile Programului operatorii cu:
– activități de pescuit și acvacultură;
– activități legate de producția primară a produselor agricole;
– activități de prelucrare și comercializare ale produselor agricole listate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene (în anumite condiții);
– activități legate de export, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;
f) ajutoarele pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terților sau contra cost.
Din punct de vedere birocratic, procedura de înscriere este relativ simplă:
– se completează formularului de înscriere în Program, on-line pe site-ul menționat în anunțul de deschidere a sesiunilor de înscriere; data de la care este activă înscrierea on-line se comunică pentru fiecare sesiune pe site-ul instituției cu minimum 5 zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis;
– fiecare solicitant trebuie să folosească o adresă de e-mail validă; această adresă de e-mail va fi folosită pentru toată corespondența pe întreaga perioadă de implementare și monitorizare a Programului.
– acordarea finanțării se realizează în baza grilei de evaluare aferentă sesiunii de înscrieri, a ordinii de înscriere și în limita bugetului sesiunii;
– datele necesare cererii-tip pentru înscrierea în Program și declarației de minimis se vor completa și încărca în aplicația on-line; după finalizarea înscrierii datelor în formularele on-line, aplicanții vor descărca cererea-tip de înscriere și declarația de minimis generate de aplicația on-line, vor fi semnate olograf, vor purta semnătura electronică validă a operatorului, conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, și vor fi încărcate în aplicația on-line; după încărcarea pe platforma on-line a fișierelor semnate electronic, înscrierea se consideră încheiată.
Există posibilitatea ca, în ultimul trimestru al acestui an, să fie deschisă următoarea sesiune de aplicare în Program, vizând activitățile de promovare ce se vor implementa în cursul anului viitor.
Pentru a vă familiariza din timp cu procedura aplicării în acest Program și cu formularele aferente, vă recomandăm să accesați linkul de mai jos, care a vizat sesiunea precedentă:
– anunț sesiune: http://www.imm.gov.ro/2019/05/22/anunt-deshidere-sesiune-ordinara-2019-programul-de-sustinere-a-internationalizarii-operatorilor-economici-romani/
– legislație incidentă: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/214090
De asemenea, vă recomandăm să urmăriți în mod constant în acest scop website-ul Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat: http://www.imm.gov.ro
În altă ordine de idei, dar în același context al internaționalizării, puteți beneficia de sprijin în obținerea de informații cu privire la accesul pe piețe străine și potențiali parteneri de afaceri atât prin rețeaua Camerelor de Comerț, cât și prin intermediul Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Nu vom insista aici prea mult despre rețeaua Camerelor de Comerț – aceasta a mai fost prezentată deja în alte materiale. Amintim doar că are la bază existența camerelor de comerț pe toate continentele, la nivel național, regional și/sau local, fundamentată de cele mai multe ori pe servicii de cooperare în regim de reciprocitate în cadrul rețelei. În activitatea Camerei de Comerț și Industrie Iași, am avut posibilitatea intrării în legătură cu omologi din alte țări, la solicitări exprese ale beneficiarilor noștri, de cele mai multe ori cu privire la verificarea existenței și furnizare de informații privind potențiali parteneri de afaceri indicați. Din experiența anterioară, putem spune că există trei categorii de situații: aceea în care există feedback pozitiv cu privire la operatorul economic indicat; aceea în care există un feedback negativ, cu sugestia de recomanda beneficiarului să fie precaut în relația cu partenerul indicat sau chiar să nu contracteze, precum și aceea a unui răspuns neconcludent. În oricare dintre situații vă veți regăsi în final, este o încercare de obținere a unor informații suplimentare care merită luată în considerare.
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat pune la dispoziția mediului de afaceri rețeaua de reprezentare externă, respectiv Birourile de promovare comercial-economică din cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate (ambasade sau consulate generale) sau în țări ori centre comerciale de interes pentru România. Activitatea acestora se canalizează pe două direcții principale: promovarea și dezvoltarea schimburilor comerciale, în principal, a exportului și cooperării economice, precum și atragerea investițiilor străine. Vom reliefa aici câteva componente ale primei direcții: studierea pieței locale sau zonale; acordarea de asistență de specialitate operatorilor economici români, la solicitarea acestora, în vederea stabilirii de contacte în țara de reședință, pentru concretizarea de tranzacții comerciale și de cooperare, inclusiv pe terțe piețe; sprijinirea operatorilor în obținerea de informații privind metodologia și costurile pentru înființarea și funcționarea reprezentanțelor comerciale proprii; furnizarea de informații privind oportunitățile de afaceri (cereri și oferte); acordarea de asistență operatorilor economici români pe linia verificării bonității firmelor pe care le propun sau se propun ca partenere etc. Mai multe detalii privind serviciile oferite de rețeaua BPCE puteți obține accesând: http://www.dce.gov.ro/reteaua_externa/index_retea.htm , iar datele de contact se regăsesc aici: http://www.imm.gov.ro/date-de-contact-ale-reprezentantilor-din-reteaua-externa/.