

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
Criza COVID-19 a provocat schimbări majore ce au obligat firmele și, în general, marea majoritate a organizațiilor, indiferent de tip sau dimensiune, să-și reorganizeze activitatea, să-și regândească obiectivele, dar și să-și sporească eforturile de transformare digitală pentru a face față cu succes acestui impas economic. Deoarece majoritatea angajaților au fost obligați să lucreze de acasă în această perioadă, managerii organizațiilor au trebuit să regândească și să găsească cele mai bune metode prin care procesele de lucru să poată continua la capacitatea normală.
Astfel, au fost cumva obligați să apeleze la unele dintre cele mai eficiente instrumente, cum sunt semnătura electronică sau chatbot-ul dar și să aibă în vedere menținerea sănătății și securității în muncă a angajaților, precum și a celor care intră în contact cu organizația/compania respectivă. În contextul actual creat de pandemia de coronavirus, sănătatea și securitatea în muncă au devenit mai importante ca niciodată.
Așadar, necesitatea implementării unui sistem de management al sănătății și securității în muncă eficient pentru fiecare companie în parte este o provocare principală în contextul actual creat de pandemia de coronavirus, punând accentul pe faptul că sănătatea și securitatea la locul de muncă pot salva vieți.
Comunitatea de standardizare, prin intermediul standardului SR ISO 45001:2018 intitulat „Sisteme de management al sănătății și securității în muncă. Cerințe și îndrumări pentru utilizare” , vine să sprijine milioanele de angajați din întreaga lume, dar și organizațiile în care aceștia lucrează, indiferent de tipul sau mărime.
Standardul ISO 45001 este singurul standard internațional care specifică cerințele pentru un sistem de management al sănătății și securității în muncă, oferind îndrumări clare pentru utilizarea sa cu scopul de a oferi posibilitatea organizațiilor să asigure locuri de muncă sigure prin reducerea riscurilor la locul de muncă, protejarea sănătății, crearea unor condiții de muncă mai bune și mai sigure.
Standardul român SR ISO 45001:2018 – Sisteme de management al sănătății și securității în muncă. Cerințe și îndrumări pentru utilizare, specifică cerințele pentru un sistem de management al sănătății și securității în muncă (SSM) – oferă îndrumări pentru utilizarea acestuia, pentru a da posibilitatea organizațiilor să asigure locuri de muncă sigure și sănătoase prin prevenirea traumatismelor și îmbolnăvirilor determinate de muncă, precum și prin îmbunătățirea proactivă a performanței referitoare la SSM. Documentul este aplicabil oricărei organizații care dorește să stabilească, să implementeze și să mențină un sistem de management SSM pentru a îmbunătăți sănătatea și securitatea în muncă, pentru a elimina pericolele și a minimiza riscurile referitoare la SSM (inclusiv deficiențele sistemului), pentru a obține avantaje prin valorificarea oportunităților SSM și pentru a trata neconformitățile sistemului de management SSM asociate cu activitățile sale.
Dar, sănătatea la locul de muncă nu se referă doar la siguranța fizică, ci și la sănătatea psihică a angajaților, care trebuie să fie de asemenea în centrul atenției unei organizații, mai ales în momentele de criză.
Angajații devenind conștienți de faptul că pot fi afectați fie din punct de vedere fizic, fie din punct de vedere financiar, provocându-le stări de anxietate, de stres, toate acestea având efecte negative atât asupra sănătății, cât și asupra calității muncii desfășurate. Pentru a veni în întâmpinarea lor, dar și pentru a reduce acest fenomen, organizațiile trebuie să ia în considerare și factorii psihologici, asigurând un mediu de lucru de încredere.
La nivel internațional, experții în standardizare lucrează deja la elaborarea unui standard complementar care va aborda sănătatea psihologică a angajaților.
Așadar, standardul ISO 45003 intitulat „Sisteme de management al sănătății și securității în muncă. Sănătatea și siguranța psihologică la locul de muncă. Orientări” va fi un document-cadru care se va concentra pe gestionarea riscurilor psihologice pentru sănătate și siguranță în cadrul unui sistem de management al sănătății și securității în muncă.
Standardul ISO 45003 va încerca să acopere o serie cât mai largă de domenii de activitate ce pot avea impact asupra sănătății psihologice a angajatului, inclusiv comunicarea ineficientă, presiunea excesivă și cultura organizațională.
Standardul va putea fi consultat și procurat în cadrul Centrului Zonal ASRO din Camera de Comert și Industrie Iași.